Załadunek i rozładunek towaru wiąże się z zastosowaniem dodatkowych urządzeń. Klasyczne rozwiązanie obejmuje montaż windy załadowczej na aucie dostawczym. Taka wida może być obsługiwana zdalnie przez jednego pracownika i zwiększyć szybkość oraz bezpieczeństwo transportu. Czym charakteryzuje się takie urządzenie i czy ma jakieś alternatywy? Przeczytaj poniżej!
Czym jest samochodowa winda załadowcza?
To rodzaj urządzenia dźwigowego, które montowane jest do konstrukcji auta dostawczego. Dla zapewnienia zautomatyzowanego załadunku i rozładunku, winda załadowcza wyposażona jest w system napędowy i sterujący, który pozwala opuszczać i podnosić podest.
Ten rodzaj urządzenia opuszcza się do poziomu podłoża i podnosi równo z płaszczyzną paki samochodu. W ten sposób kierowca może swobodnie manewrować paletą czy skrzynią przy pomocy paleciaka, by ustawić ładunek w odpowiednim miejscu. Niektóre z bardziej zaawansowanych modeli są wyposażone w systemy pozycjonowania do precyzyjnego umieszczania ładunku w strefie docelowej.
Jakie zalety ma winda załadowcza do auta dostawczego?
Wysoka popularność wind załadowczych wynika z ich widocznych zalet. Do najważniejszych można zaliczyć:
- Automatyczne sterowanie – wiele wind dostępnych na rynku jest zautomatyzowanych w procesie sterowania, co ułatwia obsługę ładunku.
- Precyzyjne systemy załadunku – zaawansowane układy elektryczne i hydrauliczne pozwalają na dokładne umieszczanie windy w miejscu wyznaczonym przez operatora.
- Wysoki poziom udźwigu – windy samozaładowcze różnią się poziomem nośności, która zwykle nie przekracza 750kg w przypadku aut do 3,5t. Najczęściej jednak ich udźwig to ok. 500 kg.
- Dodatkowe zabezpieczenia – windy do aut dostawczych mogą być wyposażone w czujniki ruchu, wagi, zbliżeniowe czy optyczne. Dzięki nim pozycjonowanie ładunku jest łatwiejsze, a bezpieczeństwo operatora wzrasta.
- Wysoka wydajność – winda załadowcza musi spełniać wymagania wydajnościowe, dlatego jej praca zwykle jest płynna i usprawnia działania logistyczne.
Jakie wady ma winda załadowcza do aut dostawczych?
Oczywiście montaż windy w pojeździe transportowym wiąże się też z uciążliwościami. Niektóre z nich nie są aż tak widoczne, inne natomiast mogą poważnie wpłynąć na decyzję o montażu windy do auta. Oto kilka najważniejszych wad takiego rozwiązania:
- Wpływ na dostępną ładowność – winda załadowcza zmniejsza możliwości transportowe pojazdu. W zależności od konstrukcji i maksymalnego udźwigu, może ważyć ponad 300 kg. W dodatku wymaga przewożenia paleciaka, którego masa to kilkadziesiąt kilogramów. Co więcej, windy do mniejszych aut mogą realnie obniżać wewnętrzną przestrzeń załadunkową.
- Koszty zakupu i instalacji – w zależności od konstrukcji i udźwigu jest to zwykle kilkanaście tysięcy złotych. Dodatkowo należy uwzględnić cenę montażu i okresowe kontrole łącznie z przeglądem UDT.
- Dodatkowe modyfikacje auta – niektóre windy mogą wymagać zmian konstrukcyjnych w pojeździe dostawczym, co wiąże się z poniesieniem kolejnych kosztów.
- Konieczność zakupu windy do każdego auta – wobec urządzeń mobilnych winda załadowcza ma tę wadę, że jest na stałe montowana na podwoziu jednego pojazdu.
Wózek samozaładowczy jako alternatywa dla windy samochodowej
Niektóre wady wind załadowczych mogą skutecznie zniechęcać do ich montażu. Dlatego warto wziąć pod uwagę wózek samozaładowczy, jako formę alternatywy dla windy. To mobilne urządzenie półautomatyczne lub w pełni automatyczne, które pozwala na:
- przewóz palet do miejsca załadunku;
- załadunek na auto dostawcze;
- ustawienie palety w miejscu docelowym;
- pozostanie na pace lub opuszczenie jej i dalszą pracę na powierzchni magazynowej.
Konstrukcja tego urządzenia bazuje na paleciaku, dlatego bardzo mocno go przypomina. Ma jednak podnoszone widły oraz specjalne systemy hydrauliczne i elektryczne, które pozwalają na dokładne manewrowanie ładunkiem. W ten sposób wózek samozaładowczy może w pełni zastąpić windę i paleciaka przy jednoczesnym obniżeniu kosztów.
Więcej informacji na temat wózków samozaładowczych mogą Państwo uzyskać na naszej stronie lub kontaktując się z nami bezpośrednio.